А З-13 „Чайка“ е емблематичен автомобил от миналото. Такъв, който не заслужава да бъде ползван, за да влезе някой в медийните заглавия, защото на мен именно на това ми прилича този опит на Сдружение „Приятели на морето“ от Бургас. Те възнамеряват да потопят под водата една „Чайка“ и радиорелейна станция върху шаси "ЗиЛ" 157, за да се превърнат в подводен риф, съобщава агенция БТА.
Никога не съм тъгувал или изявявал носталгия по съветското минало, но тази кола е наследство, част от историята, па макар и тя свързана с партията и висшия ешелон на властта. А каквато и да е историята, с нея шега на бива.
Разбирам, че от време на време трябва да се шуми по една или друга тема, но от това возила на Тодор Живков и равните нему не са останали много екземпляри у нас, затова смятам, че този медиен шум можеше да се вдигне и с избора на други возила, каквито и да са, но не и застрашени да изчезнат.
Явно инициаторите на акцията имат какво да кажат индиректно чрез този опит, за това нямам нищо против, но „Чайка“-та вече наистина е рядкост. Иначе целта е колата и камионът да помогнат за баланса на екоравновесието в района, но в същото време ще са атракция за водолазите, които посещават морския град и акваторията му. Потапянето на машините е се случи със съдействието на Община Бургас в началото на летния сезон.
Според инициаторите корпусите на машините ще се покрият с растителност и мекотели сравнително бързо, а това ще ги превърне в убежище за различни видове морски обитатели.
Автомобилите са дарени за проекта на „Приятели на морето“ от Националната служба за охрана и от Министерство на отбраната. Те ще бъдат потопени недалеч от остров Света Анастасия на дълбочина от около петнадесет метра. Идеята е да бъдат поставени в близост до мястото, където се намират подводен параклис и статуя на Света Анастасия.
От сдружението припомнят, че създаването на изкуствени рифове в морето чрез потапяне на различни стари конструкции в моретата и в океаните е популярна световна практика, чрез която се формират нови местообитания за живот на дъното. Често за целта се използват корабни корпуси, влакови вагони и други подходящи за безопасно стабилно позициониране конструкции.
Доскоро в България имаше само един такъв изкуствено създаден подводен морски риф. Корабът „Пионер“ е потопен умишлено край созополския остров Свети Иван през 2008 г.